zavřít článek

9. Jak sestavit dobrý eshop

Řada majitelů eshopu by si přála, aby právě ten jejich byl „nejkrásnější“. Krása je přitom velmi subjektivní měřítko, pro které se těžko nachází obecně platný standard. V případě eshopu je navíc funkčnost a takzvaná použitelnost mnohem důležitější, než prvotní estetický dojem. V tomto článku se pokusíme shrnout ty nejdůležitější principy, které byste si měli při funkčním a designovém návrhu eshopu pohlídat.

Stavba stránek

Každý dobrý eshop by měl zákazníkovi umožnit příjemný nákup zboží bez jakýchkoliv překážek nebo nutnosti se nad něčím hlouběji zamýšlet. Zatímco při nákupu v kamenné prodejně odrazuje zákazníka od opuštění nevzhledné nebo nepřehledné prodejny čas, který bude muset vynaložit na cestu do konkurenčního obchodu, v internetovém prostředí je změna obchodníka otázkou několika málo kliknutí a doslova pár vteřin.

Váš eshop by proto měl být zejména přehledný a naprosto srozumitelný. Před vlastním grafickým návrhem by měl vzniknout návrh informační architektury webu – tedy jaké stránky a v jaké struktuře na eshopu budou. Mohou to být různé kategorie a podkategorie zboží, detaily produktů, nákupní poradna, stránky s informacemi o vás nebo stránky blogu věnujícího se danému sortimentu a oboru. Dobře navržená struktura pomůže návštěvníkům v orientaci na webu a je také základem pro výkonnostní marketing (např. SEO, PPC kampaně či emailing).

Detail produktu

Při návrhu svého obchodu nechte grafiky začít pracovat nikoliv od titulní stránky, ale od detailu produktu. Ten je totiž z celého webu to nejdůležitější, na něm se zákazník rozhoduje, zda zboží nakoupí či nikoliv. Dominantními prvky stránky detailu produktu by měly být:

  • Název produktu,
  • Cena,
  • Dostupnost, nejlépe s odhadovaným datem dodání,
  • Klíčové vlastnosti, přednosti, parametry produktu,
  • Obrázek produktu.

Obrázek produktu by měl být dostatečně velký (trendem současnosti jsou skutečně velké obrázky dominující stránce) a v dobrém rozlišení, ideálně dostupný v několika různých úhlech pohledu, včetně kompletního příslušenství dodávaného s produktem (např. u mobilních telefonů, kde je součástí balení také baterie či nabíječka).

Mějte na paměti, že zákazník si nemusí vybrat určitý kus „na první dobrou“ – měl by mít možnost rychle a bez nutnosti dlouhého hledání přejít k alternativám – například skrze přehlednou a srozumitelnou navigaci (zde vám pomůže také analýza klíčových slov – pochopení, jak lidé různé typy sortimentu nazývají).

Výpis produktů

Velmi důležité jsou také výpisy produktů – chování zákazníků v nich připomíná chození mezi regály v kamenné prodejně. Nároky na výpis se u různých typů eshopů v různých segmentech liší, obecně je ale důležité umožnit zákazníkovi pohodlně si prohlížet přesně ty produkty, o které má v danou chvíli zájem. Na výpisu by neměly chybět:

  • Filtrace produktů podle parametrů, které jsou pro zákazníky při výběru důležité (odhalit vám je pomůže opět například analýza klíčových slov nebo kvalitativní průzkum mezi cílovou skupinou),
  • Řazení produktů (např. dle ceny, výrobce, či názvu),
  • Omezení výpisu produktů dle ceny od / do,
  • Omezení výpisu pouze na produkty, které jsou skladem,
  • Dostatečně velké, vypovídající obrázky produktů a jejich názvy,
  • Ceny produktů, pokud jsou při výběru důležité (výjimkou může být velmi drahé, luxusní zboží),
  • Dostupnost produktů.

Nezapomeňte každý výpis produktů výrazně pojmenovat také textem (například nadpisem). Návštěvník nemusí na určitý výpis dojít pouze skrze navigaci z titulní stránky eshopu, může na něj vstoupit přímo z vyhledávače nebo odkazu třeba v emailingové kampani.

Je-li to vhodné, popište několika větami sortiment, který nabízíte, a jeho přednosti. Pokud víte, že vaši zákazníci tápou při výběru, napovězte jim stručně, podle jakých kritérií si v nabídce vybrat, nebo odkažte na vysvětlující článek na vašem webu. Vyhněte se však tzv. „SEO textům“ – blokům textu bez vypovídací hodnoty existujícím pouze jako prostor pro omílání klíčových slov. V SEO si nijak zásadně nepomůžete, naopak můžete stránku udělat nepřehlednou a zákazníka od prohlížení odradit.

Nákupní košík

Názory na optimální zpracování nákupního košíku se různí – záleží opět na šířce a povaze vaší nabídky. Za všech okolností ale platí, že nákupní košík by měl být co možná nejjednodušší. Odolejte touze na poslední chvíli před uzavřením nákupu zdůraznit všechny své slevy a akční nabídky. Důležité je především to, aby zákazník dokončil objednávku – čím více ho budete rušit informacemi, které s nákupem nesouvisí, tím spíše nákup nedokončí.

Je-li to možné, umožněte zákazníkům nákup bez registrace. Ne každý má v danou chvíli čas a chuť vyplňovat registrační formulář – řada zákazníků jej nebude chtít vyplnit nikdy, protože se obávají emailového spamu, bezpečí svých osobních údajů, nebo zkrátka chtějí být s nákupem co nejrychleji hotovi. Nakupujeme sice rádi, ale samotný „akt útraty peněz“ není příjemný nikomu. Vnímejte košík podobně jako nákup v kamenném obchodě – nemáme rádi fronty ani dotěrné pokladní přesvědčující nás ke zřízení klubové kartičky.

Titulní stránka webu

Mohlo by se zdát, že titulní stránka webu je ta nejdůležitější. V případě eshopů je ovšem ekonomická síla na produktových stránkách, titulní stránka slouží jen jako rozcestník. Ne nadarmo se v oboru webdesignu říká, že hlavním cílem titulní stránky je, aby z ní lidé rychle odešli hlouběji do webu.

Titulní stránku můžete chápat jako ukazatel na rozcestí, nebo jako uvítací plakát před vstupem do podniku. Měla by jasně sdělovat, o jaký eshop se jedná a co prodáváte. Měly by z ní sálat vaše přednosti a konkurenční výhody – to, čím je váš eshop zajímavý. Můžete na ní vyzdvihnout to aktuálně nejzajímavější z vaší nabídky – nové zboží, produkty za výhodnou cenu nebo slevy na službách, jako je doprava.

Co je to responzivní design?

Často skloňovaným výrazem je v posledních letech „responzivní design“. Vychází z potřeby zobrazovat funkčně a konzistentně tentýž web uživatelům různých zařízení – klasických počítačů, notebooků, ultrabooků, chytrých telefonů či tabletů. Nabývá silně na významu spolu s tím, jak v ČR roste počet uživatelů mobilních zařízení a dostupnost rychlého mobilního internetu.

Mít dobře udělaný responzivní eshop zjednodušeně znamená, že lidi používající jakkoliv velké nebo tvarované zařízení schopné prohlížet weby u vás budou schopni bez problémů nakoupit. Design webu se pružně přizpůsobí jejich obrazovce a systému. S přizpůsobením pro mobilní zařízení mohou souviset také různé technické změny na eshopu tak, aby bylo možné ho pohodlně ovládat nejen myší, ale i dotykovým displayem.

Stinnou stránkou responzivního designu je cena – jeho zpracování vyžaduje znalosti, řemeslný um i zkušenosti, kterých se zatím bohužel řadě designérů nedostává. Zpracování eshopu do responzivní verze může být poměrně náročná investice. Abyste zjistili, zda je pro vás nezbytný či vhodný v blízké budoucnosti, poraďte se marketingovým odborníkem. Bude hodně záležet na vašem sortimentu i vaší cílové skupině. Zatímco ledničky si přes chytrý telefon moc nekupujeme, vstupenky na kulturní akce či drobnou elektroniku už mnohem častěji.

Žádný dokonalý design z nebe nespadl

Jen málokterý designér vám „trefí“ bezchybný design eshopu napoprvé. V praxi se úspěšné eshopy věnují neustálému drobnému ladění a rozvoji. Zkouší se různé varianty stránek – od změn drobností, jako je styl a velikost písma, přes akční tlačítka a obrázky až po kompozici a barevné schéma celého webu.

Do ladění webu byste se neměli pouštět sami bez předchozí důkladné úvahy. Existuje celá řada pomocníků, kteří vám pro rozhodování dají argumenty pro a proti změnám. V prvé řadě využijte data z webové analytiky – např. z Google Analytics. Cenná může být spolupráce s tzv. User Experience designéry – lidmi, kteří se zabývají uživatelskou zkušeností, kterou návštěvníci mají z používání vašeho webu. Odhalí možná slabá místa eshopu a navrhnou vám alternativní možnosti designu. Ty se zpravidla následně testují, buď v experimentálním prostředí s vybranou skupinou, nebo přímo v ostrém provozu webu (různým návštěvníkům se zobrazí různé varianty designu a vyhodnocuje se, která přinese více peněz).

Jak to tedy pojmout?

  • Hlavně zodpovědně! Při tvorbě grafiky či návrhu webu se snažte přemýšlet jako zákazník,
  • Ptejte se sami sebe „je tahle funkce opravdu potřeba?“,
  • Všechno, co není bezpodmínečně nutné, dejte pryč. Například nejste si jisti, že budete často psát novinky? Nedávejte je tam!
  • U formulářů na webu vyžadujte jen ty položky, které nutně potřebujete. Vyvarujte se povinných informací typu „muž / žena“, „název firmy“, a tak dále,
  • Konzultujte návrh webu s odborníkem.

Autorem článku je

Jan Kvasnička Jan Kvasnička User Experience designér
www.kvasnickajan.cz

Patronem tématu je

Miroslav Uďan Zakladatel Shoptet.cz
www.shoptet.cz

To chci sdílet:

 
 

Založte si zcela ZDARMA na zkoušku testovací e-shop v naší službě Shoptet.cz

 

Diskuze

Neváhejte se o svůj názor nebo zkušenost podělit. Zapojte se do diskuse.

 

Přidat komentář

 
Vaše jméno *
Nevyplňujte toto pole:
Zpráva *

Loader

 
Průvodce úspěšného eshopaře
 

Je škoda nechat si tyto informace pro sebe...
Dejte o nás vědět svým známým