zavřít článek

7. Usnadnění nákupu

V tomto kroku se zamyslíme nad tím, jak zákazníkům můžete zpříjemnit nákup. Nebudeme ale mluvit o přehlednosti webu, o službách jako jsou newslettery a podobně, ale zaměříme se spíš na praktická řešení, které nabízejí zákazníkovi větší komfort při objednávce.

Bankovní účty vícero institucí

V případě, že prodáváte zboží, které máte na skladě a je to typ sortimentu, který zákazník potřebuje „hned“ – zpravidla jde o jakoukoli elektroniku (bílou i černou) – je dobré mu urychlit nákup jakýmkoli způsobem. Naopak pokud prodáváte sběratelské či modelářské/hobby zboží, patrně tento bod příliš řešit nepotřebujete.

V každém případě existují zákazníci, kteří nemají rádi dobírku a raději platí převodem. Ve většině e-shopů je však zboží expedováno až po připsání platby na účet – což trvá jeden až dva dny.

Vyjděte zákazníkovi vstříc tak, že mu nabídnete platbu na účet u různých bank. Zpravidla stačí pokrýt těch několik nejvyužívanějších – Moneta Money Bank, Česká spořitelna, Komerční banka… Zvýšíte tak šanci, že zákazník bude mít účet u některé z těchto bank a jeho převod bude připsán na váš účet prakticky okamžitě.

Online platby

Svět jde dopředu a Česká republika většinou následuje trendy západního světa. Nabídněte zákazníkům možnost zaplatit nákup online. Použít můžete několik způsobů – klasická platba online, která zákazníka z nákupního košíku přesměruje na přihlášení do své banky, a poté mu naservíruje předvyplněný příkaz k úhradě. Tento systém nabízí v Čechách například společnost GoPay nebo ThePay.

Další možností je nabídnout klasickou platbu kreditní kartou. Zákazník vyplní několik údajů z karty a platba je už na cestě. Vyberte si některý z platebních doplňků nebo se můžete domluvit přímo s konkrétními bankami. Klienti platformy Shoptet mají také možnost využít platební bránu Shoptet Pay.

Více voleb dopravy a platby

Nabídněte zákazníkům více možností pro doručení jejich objednávky. Lidé jsou různí, někomu vyhovuje kurýr přímo domů, někomu zas přepravní společnost, jejíž řidič se ozve, až k nim pojede, někdo si zas rád zajde na poštu „až bude mít čas“, část zákazníků preferuje osobní odběr (ať už na vaší prodejně nebo na jiném výdejním místě).

Nicméně je vhodné poskytnout více možností. Tuto nabídku má skvěle zvládnutý např. obchod Alza.cz.

Rychlý chat na webu

Tento prvek je v dnešní době velmi moderní. Jeho využití je diskutabilní, lidé k této formě komunikace s e-shopem zatím nezískali velkou důvěru. Nicméně pokud to chcete vyzkoušet, základem úspěchu je, aby vždy, když se chat hlásí jako „online“, aby tam skutečně seděl člověk, který je schopen rychle reagovat a odpovídat.

Výhodou tohoto chatu je, že lze nastavit automatické „promlouvání k návštěvníkovi“ bez účasti operátora. Prostě si nadefinujete, za jak dlouho co zákazník přijde na web, se má systém na něco zeptat, a pokud se návštěvník „chytí“, přebírá komunikaci operátor. Jeden z nejpopulárnějších chat klientů je služba Zopim nebo Smartsupp.

Pokud prodáváte ve více zemích

V případě, že prodáváte zboží do více zemí, nebo to máte v plánu, je pro důvěryhodnost tamních zákazníků velmi podstatné vyjít jim vstříc. Toto téma je podrobněji rozepsáno v bodě o důvěryhodnosti e-shopu, ale dotkneme se jej i zde.

Pro každou jazykovou mutaci, respektive zemi, kde chcete prodávat, zajistěte toto:

Bankovní účet v příslušné zemi – nenuťte zákazníky platit drahé zahraniční převody a neutrácejte zbytečně za převod z cizí měny. Pokud obchodujete v ČR a na Slovensku, dobrou volbou může být FIO banka – za jednu cenu nabízí český účet v CZK a slovenský účet v EUR.

Telefonní číslo v příslušné zemi – když se chce zákazník na něco zeptat po telefonu, nenuťte ho volat do zahraničí. Patrně to neudělá a vy přijdete o objednávku. Pořiďte si telefonní číslo v každé zemi, kde prodáváte. Většinou to lze řešit koupí karty s kreditem.

Kontaktní osoba v každé zemi – toto už není zcela jednoduché, nicméně pokud to s úspěchem v jiné zemi myslíte vážně, budete potřebovat někoho, kdo bude za vás jednat (pokud neovládáte tamní jazyk sami). Nemá to smysl řešit v případě Slovenska, nicméně Polsko, Německo, Rakousko a v dalších zemích se již bez kontaktní osoby neobejdete. Další výhodou je, že tenhle samý člověk vám může pomáhat s marketingem – pokud umí jazyk, tak patrně bude znát i poměry v dané zemi, tamní zvyklosti, komunitu atd. Zákazníci se rádi ptají na stav objednávky, požadují upřesňující informace o zboží, reklamují, prostě komunikují. A je potřeba jim nabídnout někoho, na koho se můžou obrátit.

A je to všechno nutné?

Ano i ne. Patrně se bez všeho výše zmíněného obejdete. Ano, něco i ušetříte. Ale na druhou stranu, připravíte se patrně o část objednávek. Pokud to myslíte s internetovým prodejem vážně, snažte se nabídnout zákazníkům veškeré možnosti a komfort, který vás jen napadne.

  • Vycházejte zákazníkům vstříc.
  • Nabídněte jim dostatek možností, jak za zboží zaplatit.
  • Nespoléhejte se na to, že si návštěvníci vašeho webu potřebné informace vždy najdou. Neskrývejte je zbytečně. 
  • Myslete na to, že žijeme v moderní době, tak se ji snažte nezaspat.

Autorem článku je

Jan Kvasnička Jan Kvasnička User Experience designér
www.kvasnickajan.cz

Patronem tématu je

Miroslav Uďan Zakladatel Shoptet.cz
www.shoptet.cz

To chci sdílet:

 
 

Založte si zcela ZDARMA na zkoušku testovací e-shop v naší službě Shoptet.cz

Nevyplňujte toto pole:
 

Diskuze

Neváhejte se o svůj názor nebo zkušenost podělit. Zapojte se do diskuse.

 

Přidat komentář

 
Vaše jméno
Nevyplňujte toto pole:
E-mail
Zpráva
Vložením zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů

Loader

 
Průvodce úspěšného eshopaře