zavřít článek

5. Technické řešení e-shopu

Nepodceňujte volbu technického řešení, na kterém váš obchod bude fungovat. Na tomto kroku do značné míry záleží, jak dobře bude váš budoucí obchod fungovat a jaké budete mít s rozvojem obchodu v průběhu času další výdaje. Začít není až tak složité – je potřeba odpovědět si na jednu zásadní otázku.

Budete chtít řešení na míru, open source (volně šiřitelné programy) nebo si pronajmete už hotové řešení?

Pronájem e-shopu

Do startu podnikání jde patrně o nejvhodnější variantu. Systém sice nemusí být uzpůsoben přesně pro všechny vaše individuální potřeby, ale pokud vyberete vhodný systém, bude umět vše, co je pro základní provoz e-shopu potřeba. Navíc za rozumné peníze. Další výhoda je v tom, že drtivá většina firem, která nabízí pronájem e-shopu, má svoji vlastní technickou podporu, grafiky a programátory, kteří vám můžou pomoci nebo e-shop rozšířit o funkce, které potřebujete.

Nicméně, hotových e-shopových řešení je u nás jako máku, proto se pojďme podívat na to, podle čeho je dobré vybírat.

Klady a zápory

+ E-shop můžete provozovat okamžitě.
+ Nízké pořizovací a provozní náklady (pronájmové řešení můžete mít i ve variantě, která je zcela zdarma).
+ Předpřipravené velké množství rozšíření e-shopu.
+ Většinou je systém „doladěn“ jeho uživateli.
+ Máte k dispozici technickou i zákaznickou podporu, kde vám v případě problému poradí a pomůžou.

- Máte menší možnosti individuálních úpravy (zde se vždy raději u dodavatele informujte, většina firem ráda doprogramuje funkce, které jejich zákazníci požadují).

E-shop na míru

Řešení na míru je bezesporu dobrá věc. Systém umí přesně to, co od něj očekávám, obsahuje funkce, které často využívám, neobsahuje naopak to, co nepotřebuji, nebo to nevyužívám často… Nevýhodou je však zejména to, že e-shopové řešení na míru vyjde na poměrně dost peněz.

Jasně, můžete si nechat „slepit“ řešení od studenta za 10 nebo 15 tisíc, ovšem nepočítejte s velkou podporou, s inovacemi, nebo nedej bože s aktualizací systému na novější verze. Nemluvím už vůbec o tom, že dlouhodobější spolupráce s podobným partnerem je velice nejistá.

Kvalitní e-shopové řešení od profesionální firmy vás většinou podle článku Jak se staví e-shopy na míru nevyjde na méně než 300 000 Kč (plus každoroční „udržovací“ poplatky). A zvláště v rozjezdu podnikání najdeme spousty a spousty míst, kde můžeme sto tisíc investovat efektivněji. Proto rada do začátku zní – vykašlete se na drahá řešení a sáhněte po něčem funkčním, jednoduchém a levnějším.

Klady a zápory

+ Můžete si vytvořit e-shop přesně dle vašich představ.
+ Máte k dispozici profesionální podporu.

- Je zde velké riziko špatného výběru dodavatele (nefunkční web, dodavatel zkrachuje, problémy při realizaci, dlouhá reakční doba atd.).
- Budete muset na přípravě e-shopu strávit mnoho času.
- Vysoká pořizovací cena (ceny za kvalitní řešení začínají od 100 000 Kč).

Kombinace pronájmu e-shopu a řešení na míru

Pronájem e-shopu má stejně jako individuální řešení na míru své nesporné výhody. Existuje však také platforma, která tyto kladně hodnocené vlastnosti slučuje. Vytváří tím novou možnost pro podnikatele, kteří mají na svůj budoucí e-shop vyšší nároky, co se týká vzhledu i funkcí online obchodu.

Shoptet Premium je kombinací toho nejlepšího z klasického Shoptetu a možností, jaké mají na českém trhu jen řešení na míru. Díky blank šabloně si můžete navrhnout vlastní design a pomocí otevřeného privátního API napojit externí systémy, které chcete používat při správě a provozu e-shopu. Cena tohoto řešení se nepohybuje v řádech statisíců, za zlomek ceny zde získáte také dedikovaného account managera, který vám se vším pomůže, a neustále aktuální systém.

Klady a zápory

+ Můžete si nadefinovat vlastní design.
+ Možnost napojení dalších služeb pomocí API.
+ Velmi příznivý poměr cena/výkon.
+ Prémiová klientská péče.

- Online obchod není hotový hned, trvá to pár měsíců (průměrně 4), což je na druhou stranu nevýhoda pouze oproti pronájmu e-shopu.
- Otevřená API má svoje limity u velmi nestandardních požadavků. Opět to znamená negativum spíše oproti řešení na míru.

Open source řešení

„Open source“ řešení jsou taková, která jsou zadarmo volně šiřitelná a často umožňují zasahovat uživateli do zdrojového kódu a upravovat si ho dle svého uvážení.

Na trhu je relativně velká spousta open source e-shopových řešení, ale většinou se jedná o programy pochazející z anglicky mluvících zemí, což znamená, že málokdy jsou plně přizpůsobené českému jazyku a zdejším podmínkám (chybí např. podpora platebních a dopravních metod, napojení na účetnictví atd.).

Výhoda open source řešení je v jeho nulové pořizovací ceně a v tom, že máte celý e-shop pod vlastní kontrolou. Můžete si, pokud to umíte, vše upravovat a přizpůsobovat dle svých požadavků. Nevýhoda jde ruku v ruce s jeho výhodami – málokterý z provozovatelů má všechny potřebné dovednosti (nebo čas) se o toto starat sám. Všechno programování, kódování, grafika, zajišťování webhostingu (pronájem prostoru na serveru) a technické podpory si budete muset zajistit sami nebo si na to někoho budete muset najmout. Zde se pak už dostáváme k tomu, že původní lákavá nulová cena naroste do mnohem vyšších rozměrů.

Klady a zápory

+ Nulová pořizovací cena.

- Dodatečné finanční náklady (poplatky za webhosting, programátora, grafika atd.).
- Nebudete mít k dispozici nikoho, komu můžete ohledně správy zavolat. Budete si muset vždy na tuto práci někoho najímat nebo si dělat úpravy sami.
- Chybějící nebo nedostačující podpora českých platebních systémů, dopravních metod a účetnictví.

 

Podle čeho vybírat

Cena základního řešení

Jako první a asi nejjednodušší parametr je cena řešení. Cena může začínat už na desítkách korun měsíčně, a může se šplhat až do několika tisíc korun. Doporučuji držet se zlaté střední cesty. Poměrně dobré řešení vás nemusí vyjít na víc než 500 – 1000 korun měsíčně.

Základní funkce e-shopu

Dbejte na to, aby vaše řešení umělo spravovat zejména tyto základní funkce:

  • správa kategorií a produktů,
  • správa a nastavení parametrů u produktů,
  • nahrávání fotek,
  • správa zákazníků a objednávek,
  • automatické posílání e-mailů zákazníkům a možnost konfigurace těchto e-mailů,
  • statistiky návštěvnosti (ideálně možnost propojení Google Analytics),
  • propojení se systémy přepravců,
  • propojení s účetním systémem…

Toto jsou funkce, které je dobré, když váš zvolený systém umí již ve své základní verzi. Jednoduše proto, že s těmito funkcemi vydržíte fungovat relativně dlouho.

Na co si dát pozor?

Pozor, jsou však věci, které mohou ovlivnit cenu, a to dost zásadně. Asi nejčastější problém je s importem dat do systému. Pakliže máte data od vícero dodavatelů (navíc v různých formátech) využijte služeb nějakého prostředníka. Ten vám data zpracuje a „očistí je“ přímo do e-shopu (skrze jeho API). Mrkněte do řad našich Shoptet Partnerů.

Je to vhodné řešení třeba v případě, kdy chcete nabídnout dejme tomu 5000 produktů, které máte v databázi vašeho dodavatele. Jenže váš dodavatel funguje na nějakém prehistorickém systému, který neumí jednoduchý export a import na bázi XML formátu (jde o nejběžnější formát pro přenos databázových dat). Nedej bože, aby dodavatelů bylo více a všichni měli data v různých formátech. Není to určitě neřešitelné, nicméně je potřeba počítat s dodatečnou investicí nebo právě s využitím nějaké třetí služby. Nebo si produkty můžete vložit ručně, ale u vyššího počtu produktů se tato varianta stává dosti náročnou.

Další více náklady a více práce

Dále se vašeho potenciálního dodavatele ptejte na to, kolik stojí další funkce, pakliže budete chtít přikupovat. Kolik je hodinová sazba programátora? Je ve vývoji nová verze e-shopového řešení? Bude něco stát na ni přejít?

Ptejte se, ptejte se, ptejte se…

Podívejte se na web poskytovatele řešení a obvolejte několik referenčních projektů/e-shopů. Zeptejte se jejich majitelů či provozovatelů, jak se jim se systémem pracuje. Jak jsou spokojeni s reakční dobou, když potřebují něco vyřešit s administrátory? Reagují pružně? Je systém dostatečně intuitivní, aby jej neuměl ovládat jen programátor, ale zvládli to i vaši zaměstnanci?

Jaké řešení tedy vybrat?

  • Promyslete si, kolik chcete do tvorby e-shopu investovat.
  • Žádejte možnost si jednotlivá řešení vyzkoušet.
  • Ptejte se dodavatele hlavně na to, jakým způsobem umí napojit import vašeho zboží. E-shopová řešení se v mnoha ohledech liší jen málo, ale importy a exporty dat mohou s cenou značně zahýbat!
  • Obvolejte několik zákazníků firmy, kterou si chcete zvolit. Ptejte se jednak na funkčnost řešení, a pak zejména na ochotu firmy řešit individuální nastavení nebo problémy.

Cenné informace pro začátečníky najdete také na webu Shoptet Školka. Pokud nechcete zakládat e-shop zcela od začátku, máte také možnost koupit už zaběhnutý e-shop. To je totiž relativně velmi snadná cesta, jak začít obchodovat na internetu. Budete díky tomu moci přeskočit přípravné fáze obchodu, zařizování domény, vyjednávání s dodavateli, budování zákaznické základny nebo pozice ve vyhledávačích. Tohle všechno totiž při koupi už rozjetého e-shopu získáte. E-shopy nabízené k prodeji si můžete prohlédnout na Eshopiste.cz.

Autorem článku je

Martin Matějka Martin Matějka Specialista online marketingu
www.martinmatejka.cz

Patronem tématu je

Miroslav Uďan Zakladatel Shoptet.cz
www.shoptet.cz

To chci sdílet:

 
 

Založte si zcela ZDARMA na zkoušku testovací e-shop v naší službě Shoptet.cz

Nevyplňujte toto pole:
 

Diskuze

Neváhejte se o svůj názor nebo zkušenost podělit. Zapojte se do diskuse.

 

Přidat komentář

 
Vaše jméno
Nevyplňujte toto pole:
E-mail
Zpráva
Vložením zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů

Loader

 
Průvodce úspěšného eshopaře