opustit stránku

Poradna

Máte dotaz k provozu e-shopu? Napište nám a my vám co nejdříve odpovíme.

 

Odpovědi

Pokud poskytuji služby v rámci EU či třetích zemí, jak je to s DPH?

Pro plátce DPH

  • při poskytnutí služby koncovému uživateli se služba prodává za cenu včetně tuzemské DPH, a to bez ohledu, jestli jde o EU nebo ne
  • při poskytnutí služby ekonomickému subjektu (tj. ne pro koncového uživatele, tedy pro podnikání) se služba prodává za cenu bez DPH, a to bez ohledu jestli do EU nebo ne. V rámci EU je třeba si ověřit, zda je ekonomický subjekt skutečně registrován jako plátce DPH. K ověření platnosti v EU slouží registr www.vies.cz
  • daň přiznává a platí příjemce služby. Daňový doklad, který musí obsahovat i odkaz na příslušné ustanovení zákona, podle kterého je místo plnění mimo tuzemsko. Tento systém se nazývá tzv. reverse charge
  • příklad: Pan Petr podniká a je plátcem DPH v České republice. Poskytne službu ve výši 1000 EUR klientovi v Turecku. Vystaví fakturu – daňový doklad, na částku 1000 EUR a informaci o tom, že povinnost přiznat a zaplatit daň má příjemce služby

Pro neplátce DPH

  • při poskytnutí služby koncovému uživateli (tj. ne pro podnikání) se služba prodává za sjednanou cenu, a to bez ohledu, jestli jde o EU nebo ne. Pojem DPH se na faktuře nebo kdekoliv jinde nesmí vyskytnout
  • při poskytnutí služby ekonomickému subjektu (pro podnikání) se sídlem v zahraničí, ale mimo EU, se služba prodává taky jenom za sjednanou cenu. Opět platí, že pojem DPH se na faktuře nebo kdekoliv jinde nesmí vyskytnout
  • při poskytnutí služby ekonomickému subjektu (tj. podnikateli a pro podnikání) se sídlem v EU se z neplátce DPH okamžitě stává plátce DPH a platí bod) 1.

Jak zajistit lepší pozice ve vyhledávání?

Pozice ve vyhledávání lze zlepšit díky SEO (český volný překlad je optimalizace pro vyhledávače). Mezi základní stavební kameny SEO patří určitě analýza klíčových slov – tedy pochopení toho, jak lidé moje produkty hledají a jak se vyhledávače ptají, následně pak na základě této analýzy připravit vhodnou strukturu eshopu, a nakonec chytře dělaný obsahový marketing. Tedy v kostce nabízet svým návštěvníkům zajímavé informace, které jim pomohou v rozhodování. Tento obsah však nemusí být nutně jen text, ale například více hezkých fotek produktů, video recenze, rozhovory s výrobci, a mnoho dalšího.

Jaké jsou konkrétní výhody a nevýhody být plátcem či neplátcem DPH?

Výhodnější být plátcem DPH je v momentě, kdy:

  • je většina vašich zákazníků plátci DPH
  • kdy vaše výdaje převýší vaše příjmy – v tomto případě vzniká tzv. nadměrný odpočet. To znamená, že DPH, které jste zaplatili při nákupu zboží a materiálu od dodavatelů převyšuje DPH za prodané zboží zákazníkům, a tento rozdíl obou výší DPH vám pak stát vyplácí zpět
  • jsou vaši zákazníci v převážné většině koneční spotřebitelé, tudíž neplátci DPH (a vy nesplňujete podmínky k tomu být povinný se k DPH registrovat. Vaši zákazníci by totiž jistě nebyli rádi, že jim účtujete konečnou částku ještě o 21% vyšší, jelikož jim, jakožto neplátcům, stát DPH nevrátí
  • pokud na zboží nakupované od dodavatelů uplatňujete sníženou sazbu DPH a na zboží prodávané zákazníkům uplatňujete zvýšenou sazbu DPH
  • nevýhodou plátce DPH je administrativní náročnost – musíte vystavovat daňové doklady a vést evidenci pro daňové účely a obojí ze zákona povinně archivovat po dobu 10 let (v čitelné podobě), dále také musíte podávat přiznání k DPH a hlídat si termín, ke kterému jste ze zákona povinný ho podat. Jako neplátce tyto starosti nemáte

Jakou zvolit přepravní společnost?

Volba přepravy pro vaše zákazníky je poměrně jednoduchá záležitost. Většina přepravců (ať už státních nebo soukromých) poskytuje vesměs podobné služby a je nelze říct, že ten či onen přepravce je „nejlepší“. Jako všechno, je i přepravní služba o lidech a pakliže některá zaměstná nezodpovědného člověka, není vlastně důležité, pod jakou značkou zrovna pracuje. U všech přepravců lze získat lepší podmínky zvýšením počtu balíků. Podrobně toto téma rozebírá článek věnovaný přepravcům.

Co když zjistím pozdě, že jsem překročil obrat 1 mil. Kč a že jsem měl být plátce DPH?

Obrat máte povinnost sledovat průběžně; ode dne, kdy zjistíte, že jste překročili stanovenou 1 mil. hranici, máte 15 dní na registraci k DPH na FÚ. Plátcem se pak stáváte od prvního dne třetího měsíce, ve kterém jste překročili stanovený obrat. Pokud registraci ve stanovené 15 denní lhůtě neprovedete, FÚ má zákonnou povinnost udělit pokutu 10% ze všech příjmů v období, v němž jste měli být plátcem DPH.

Průvodce úspěšného eshopaře