zavřít článek

5. Technické řešení eshopu

Volba technického řešení, na kterém Váš obchod bude fungovat, by neměla být podceňována. Na tomto kroku do značné míry záleží, jak dobře bude váš budoucí obchod fungovat a jaké budete mít s rozvojem obchodu v průběhu času další výdaje. Začít není až tak složité – je potřeba odpovědět si na jednu zásadní otázku.

Budete chtít řešení na míru, open source (volně šiřitelné programy), nebo si pronajmete již hotovené řešení?

Eshop na míru

Řešení na míru je bezesporu dobrá věc. Systém umí přesně to, co od něj očekávám, obsahuje funkce, které často využívám, neobsahuje naopak to, co nepotřebuji, nebo to nevyužívám často… Nevýhodou je však zejména to, že eshopové řešení na míru vyjde na poměrně dost peněz.

Jasně, můžete si nechat „slepit“ řešení od studenta za 10 nebo 15 tisíc, ovšem nepočítejte s velkou podporou, s inovacemi, nebo nedej bože s aktualizací systému na novější verze. Nemluvím už vůbec o tom, že dlouhodobější spolupráce s podobným partnerem je velice nejistá.

Kvalitní eshopové řešení od profesionální firmy vás většinou nevyjde na méně než 100 000 Kč (plus každoroční "udržovací" poplatky). A zvláště v rozjezdu podnikání najdeme spousty a spousty míst, kde můžeme sto tisíc investovat efektivněji. Proto rada do začátku zní – vykašlete se na drahá řešení a sáhněte po něčem funkčním, jednoduchém a levnějším.

Klady a zápory

+ Můžete si vytvořit eshop přesně dle vašich představ,
+ Máte k dispozici profesionální podporu.

- Je zde velké riziko špatného výběru dodavatele (nefunkční web, dodavatel zkrachuje, problémy při realizaci atd.),
- Budete muset na přípravě eshopu strávit mnoho času,
- Vysoká pořizovací cena (ceny za kvalitní řešení začínají od 100 000 Kč).

Open source řešení

"Open source" řešení jsou taková, která jsou volně šiřitelná a zadarmo a často umožňují zasahovat uživateli do zdrojového kódu a upravovat si ho dle svého uvážení.

Na trhu je relativně velká spousta open source e-shopových řešení, ale většinou se jedná o programy pochazející z anglicky mluvících zemí, což znamená, že málokdy jsou plně přizpůsobené českému jazyku a českým podmínkám (chybí např. podpora platebních a dopravních metod, napojení na účetnictví atd.).

Výhoda open source řešení je v jeho nulové pořizovací ceně a v tom, že máte celý e-shop pod vlastní kontrolou. Můžete si, pokud to umíte, vše upravovat a přizpůsobovat dle vašich požadavků. Nevýhoda jde ruku v ruce s jeho výhodami - málokterý z provozovatelů má dovednosti (nebo čas) se o toto starat sám. Programování, kódování, grafika, zajišťování webhostingu (pronájem prostoru na serveru) a technické podpory si budete muset zajistit sám, nebo si na to někoho budete muset najmout. Zde se pak už dostáváme k tomu, že původní lákavá nulová cena naroste do mnohem vyšších rozměrů.

Klady a zápory

+ Nulová pořizovací cena.

- Dodatečné finanční náklady (poplatky za webhosting, programátora, grafika atd.),
- Nebudete mít k dispozici nikoho, komu můžete ohledně správy zavolat. Budete si muset vždy na tuto práci někoho najímat, nebo si dělat úpravy sám,
- Chybějící, nebo nedostačující podpora českých platebních systémů, dopravních metod a účetnictví.

Pronájem eshopu

Do startu podnikání jde patrně o nejvhodnější variantu. Systém sice nemusí být uzpůsoben přesně pro všechny vaše individuální potřeby, ale pokud vyberete vhodný systém, bude umět vše, co je pro základní provoz eshopu potřeba. Navíc za slušné peníze. Další výhoda je v tom, že drtivá většina firem, která nabízí pronájem e-shopu, má svoji vlastní technickou podporu, grafiky a programátory, kteří vám můžou pomoci, či e-shop rozšířit o funkce, které potřebujete.

Nicméně, hotových eshopových řešení je u nás jako máku, proto se pojďme podívat na to, podle čeho je dobré vybírat.

Klady a zápory

+ Eshop můžete provozovat okamžitě,
+ Nízké pořizovací a provozní náklady (pronájmové řešení můžete mít i ve variantě, která je zcela zdarma),
+ Předpřipravené velké množství rozšíření eshopu,
+ Většinou je systém "odladěn" jeho uživateli,
+ Máte k dispozici technickou i zákaznickou podporu, kde vám v případě problému poradí a pomůžou.

- Máte menší možnosti individuálních úpravy (zde se vždy raději u dodavatele informujte, většina firem ráda doprogramuje funkce, které jejich zákazníci požadují).

Podle čeho vybírat

Cena základního řešení

Jako první a asi nejjednodušší parametr je cena řešení. Cena může začínat už na desítkách korun měsíčně, a může se šplhat až do několika tisíc korun. Doporučuji držet se zlaté střední cesty. Poměrně dobré řešení vás nemusí vyjít na víc než 500 – 1000 korun měsíčně.

Základní funkce eshopu

Dbejte na to, aby vaše řešení umělo spravovat zejména tyto základní funkce. Správa kategorií a produktů, správa a nastavení parametrů u produktů, fotky, správa zákazníků a objednávek, automatické posílání emailů zákazníkům, možnost konfigurace těchto emailů, statistiky návštěvnosti (ideálně možnost propojení Google Analytics), propojení se systémy přepravců, propojení s účetním systémem…

Toto jsou funkce, které je dobré, když váš zvolený systém umí již ve své základní verzi. Jednoduše proto, že s těmito funkcemi vydržíte fungovat relativně dlouho.

Na co si dát pozor?

Pozor, jsou však věci, které mohou ovlivnit cenu, a to dost zásadně. Asi nejčastější problém je s importem dat do systému. Chcete nabídnout dejme tomu 5000 produktů, které máte v databázi vašeho dodavatele. Jenže váš dodavatel funguje na nějakém prehistorickém systému, který neumí jednoduchý export a import na bázi XML formátu (jde o nejběžnější formát pro přenos databázových dat). Nedej bože, aby dodavatelů bylo více a všichni měli data v různých formátech.

Občas se tomu ale nevyhneme a je potřeba na míru naprogramovat jakýsi „datový můstek“ – tedy místo, kde se podle určitého klíče data sjednotí a pak postupují dále do vašeho systému.

Není to určitě neřešitelné, zatím u všech eshopů, které jsem s tímto problémem viděl, to vyřešit šlo. Nicméně je potřeba počítat s dodatečnou investicí. Nebo si tam produkty vložit ručně, ale to u vyššího počtu produktů nedoporučuji :-)

Další více náklady a více práce

Dále se vašeho potenciálního dodavatele ptejte na to, kolik stojí další funkce, pakliže budete chtít přikupovat. Kolik je hodinová sazba programátora? Je ve vývoji nová verze eshopového řešení? Bude něco stát na ni přejít?

Ptejte se, ptejte se, ptejte se…

Podívejte se na web poskytovatele řešení a obvolejte několik referenčních projektů / eshopů. Zeptejte se jejich majitelů či provozovatelů, jak se jim se systémem pracuje? Jak jsou spokojeni s reakční dobou, když potřebují něco vyřešit s administrátory? Reagují pružně? Je systém dostatečně intuitivní, aby jej neuměl ovládat jen programátor?

Jaké řešení tedy vybrat?

  • Promyslete si, kolik chcete do tvorby eshopu investovat,
  • Žádejte možnost si jednotlivá řešení vyzkoušet,
  • Ptejte se dodavatele hlavně na to, jakým způsobem umí napojit import vašeho zboží. Eshopová řešení se v mnoha ohledech liší jen málo, ale importy a exporty dat mohou s cenou značně zahýbat!
  • Obvolejte několik zákazníků firmy, kterou si chcete zvolit. Ptejte se jednak na funkčnost řešení, a pak zejména na ochotu firmy řešit individuální nastavení nebo problémy.

Autorem článku je

Martin Matějka Martin Matějka Specialista online marketingu
www.martinmatejka.cz

Patronem tématu je

Miroslav Uďan Zakladatel Shoptet.cz
www.shoptet.cz

To chci sdílet:

 
 

Založte si zcela ZDARMA na zkoušku testovací e-shop v naší službě Shoptet.cz

 

Diskuze

Neváhejte se o svůj názor nebo zkušenost podělit. Zapojte se do diskuse.

 

Přidat komentář

 
Vaše jméno *
Nevyplňujte toto pole:
Email *
Zpráva *

Loader

 
Průvodce úspěšného eshopaře
 

Je škoda nechat si tyto informace pro sebe...
Dejte o nás vědět svým známým