zavřít článek

15. Lidé na sociálních sítích

Paráda, máte svůj e-shop, nastavené PPC kampaně, jste registrovaní ve srovnávačích zboží a pracujete na svém SEO. Pojďme si projít, proč byste ve svém marketingovém plánu rozhodně neměli opomenout sociální sítě.

Lidé a firmy na sociálních sítích

Lidé díky sociálním sítím navazují nová přátelství i udržují dlouhodobé kontakty. Facebook a další platformy se tak v posledních letech staly místem, kde se potkávají přátelé, kolegové, příbuzní i úplně neznámí lidé. Píší o svém životě a zážitcích, sdílí odkazy, videa i fotky, navzájem se inspirují, diskutují i kritizují. Nejpoužívanější globální sociální sítě v České republice jsou Facebook, InstagramTwitter a LinkedIn.

Sociální sítě nejsou jen osobní záležitostí. Staly se oblíbenými i pro firmy, organizace či zájmové skupiny. Díky sociálním sítím si mohou vybudovat vztahy se svými příznivci a sdílet s nimi informace.

Proč být na sociálních sítích?

Pořád váháte, zda se do toho pustit? Zde jsou důvody, proč byste do toho měli jít:

  • V ČR je více než 7 400 000 internetových uživatelů, z nichž téměř 4 000 000 jsou na Facebooku.
  • Podpoříte na nich svůj e-shop a zviditelníte se.
  • Dozvíte se mnoho o svých zákaznících - jejich názory, zvyky i vkus.
  • Můžete zde poskytnout podporu pro vaše zákazníky.
  • Získáte zpětnou vazbu na vaše produkty a služby.
  • Budete více vidět ve vyhledávačích, například na Googlu.
  • Vaše konkurence už tam určitě je :).
  • Jsou pohodlné a interaktivní.

Že lidé nebaví na sociálních sítích sledovat firemní profily? Omyl, naopak! Lidé sledují značky a komerční profily z mnoha důvodů:

  • Projevují jim své sympatie.
  • Jsou součástí komunity, kterou baví konkrétní značka, produkt či služba.
  • Mají možnost komunikovat přímo se zástupci z firmy.
  • Mají pocit, že se o ně pečuje.
  • Získávají důvěrnější informace než na webu, většinou psané přátelským způsobem.
  • Zajímají se o nejčerstvější informace, výhody, slevy či akce.
  • Mají rádi soutěže a CHTĚJÍ soutěžit.

Výše zmíněné důvody jsou opravdu zásadní. Váš zákazník potřebuje vědět, že vám na něm záleží a že tu jste pro něj! Díky sociálním sítím se k sobě dostanete blíže.

Jakou strategii zvolit?

Nejprve si rozmyslete, na kterých sociálních sítí vytvoříte svůj profil. Facebook má největší pokrytí a sílu, proto ho rozhodně nevynechte. Ostatní sítě zvažte, záleží i na vašich časových kapacitách i možnostech tvořit kvalitní obsah. Pokud vytváříte zajímavá videa, hurá na YouTube. Pokud máte super fotky, zkuste i Instagram nebo Pinterest. Twitter a LinkedIn prozkoumejte, zda se i pro váš segment hodí.

I zde platí: dvakrát měř, jednou řež! Než spustíte své sociální profily, je třeba vše podrobně naplánovat a rozvrhnout.

Základní pilíře strategie pro váš profil jsou:

  • Grafika a informace.
  • Obsah, který budete komunikovat.
  • Propagace a propojení sociálních sítí s dalšími aktivitami.
  • Forma komunikace.
  • Strategie, stanovení cílů.

Grafika a informace

Pohrajte si s grafickým designem. Nejvíce se „vyřádíte“ u Facebooku, kde se můžete kreativně vyřídit díky Cover Photo, tedy velké úvodní fotce a pomocí profilové fotky. Tento prostor vám umožňuje zaujmout během několika vteřin vaše fanoušky. Hodí se především pro dobrý první dojem, fanoušci poté profily firem příliš často nenavštěvují, aktuální příspěvky vidí v News feedu na Hlavní stránce. Dále doplňte veškeré informace o vaší firmě, zejména odkaz na vaše webové stránky a váš kontakt. Zkrátka vyplňte ty nejzásadnější informace.

Cover photo a profilová fotka vašeho firemního profilu hraje velmi důležitou roli

Rady na cestu

Eta

Bioderma

Obsah, který budete komunikovat

Možná si říkáte, co je na tom? Prostě tam budu dávat obrázky a odkazy, něco k tomu napíšu a je to. Omyl. Obsah, který budete uveřejňovat, je velmi důležitý a není to tak jednoduché, jak se na první pohled zdá.

Nejde jen o to založit profil, vytvořit pro něj líbivou grafiku a plnit ho reklamním sdělením. Na sociální sítě se lidé chodí bavit, proto je potřeba přizpůsobit i firemní komunikaci tomu, jak lidé sítě využívají a jakým způsobem zde jsou zvyklí komunikovat, tj. přátelsky a otevřeně. Základem úspěšné Facebookové, či jiné stránky je vytvořit zábavný a interaktivní prostor, kde se lidé budou bavit, zapojí se do diskuze a budou rádi doporučovat vaši stránku a obsah svým známým. Abyste takové místo vytvořili i na vašem profilu, je dobré se řídit následujícími radami:

  • Sociální sítě nejsou reklama.
  • Jsou to místa s lidskou tváří, kde je potřeba přátelský přístup.
  • Zjistěte, kdo je váš zákazník, co má rád a jak tráví svůj volný čas. Pomůže vám to při tvorbě obsahu i v komunikaci.
  • Je nutné profily pravidelně sledovat a oživovat je kreativními příspěvky, které vaše fanoušky zaujmou.
  • Volte spíše vizuální obsah, zajímavou grafiku, případně videa.
  • Měly by být nejen o vašich produktech a e-shopu, ale i o zajímavých, life-stylových, vtipných a odlehčených tématech, které je dobré kombinovat se zajímavostmi ze života firmy.
  • Obsah se snažte kombinovat alespoň 4:1 (4 příspěvky, které nemají přímý prodejní záměr : 1 prodejní).
  • Zapojte své fanoušky - do tvorby obsahu i do zpětné vazby.

Obsah je klíčovým základem každé sociální sítě. Je dobré sdílet fotky, videa, události, akce, slevy, novinky i soutěže. Obsah by měl být komunikován interaktivní a přátelskou formou a měl by vybízet k akci, tj. vyzývat k diskuzi, sdílení apod. Ptejte se svých fanoušků na jejich názory a zkušenosti a pravidelně s vašimi fanoušky komunikujte. Příspěvky by měly být psané pozitivně a sympaticky. Nesoustřeďte se jen na prodej. Ten patří na vaše webové stránky. Vždy však můžete do příspěvku vložit link na váš e-shop, který fanouška odkáže na daný produkt či službu. Dobré je obsah namixovat tak, aby byl vyvážený. Vhodným příkladem příspěvku může být:

  • Jak se vaše zboží vyrábí.
  • Jaký je příběh vaší firmy, produktu či služby.
  • Zákulisní informace.
  • Soutěže o vaše produkty.
  • Zajímavosti z daného odvětví, hádanky i hlasování.
  • Užitečné informace, které vaši fanoušci uvítají (slevy, akce, novinky).
  • Fotky a zajímavosti od vašich fanoušků.

Příklady:

Google ČR

Aukro houby

Buchty

Olivy

Kolo

Propagace a propojení sociálních sítí

Jak dát klientům vědět že jsme na sociálních sítích

Dejte o sobě vědět, že jste na Facebooku a dalších sociálních sítích přítomni. Odkazy mohou být na vašich webových stránkách, v e-mailovém podpisu, na vizitce, letácích a podobně.

Účty propojte se svým e-shopem. Doplnit můžete tlačítka jako like, share, send, pin, follow me apod.

Ze začátku nepočítejte s tím, že se fanoušci pohrnou sami. Je třeba sociální profily podpořit i PPC (pay per click, tj. platba za proklik) reklamou. Tuto reklamu si sami vytváříte, od obrázku přes nadpis až po doprovodný text. Velkou výhodou PPC například na Facebooku je cílení podle demografických údajů: pohlaví, věk, bydliště,... můžete však cílit třeba i podle zájmů. Financování propagace si nastavujete zcela sami podle vašeho rozpočtu a to pomocí denního limitu. Záleží tedy na vás, kolik peněz chcete investovat. Reklamní příspěvky se budou zobrazovat vašim potenciálním zákazníkům, platíte jen za provedené kliky na vaši reklamu. Více o tom, jak Facebook reklamy fungují, najdete zde.

Forma komunikace

Důležité je pravidelně sledovat dění na vaší zdi a na veškeré komentáře i dotazy včas odpovídat. To se týká i negativních příspěvků, na které je potřeba reagovat klidně a zdvořile, se snahou vyřešit problém uživatele.

Možná vám teď vrtá hlavou, proč tedy být na sociálních sítích, když vás tam mohou lidé veřejně pomluvit? To ale přeci mohou i když tam nebudete. V tu chvíli ale nemáte možnost s tím něco udělat, situaci vyřešit a vysvětlit. Není nic horšího, než naštvaný zákazník, o kterém nevíte! Berte tedy i negativní zpětnou vazbu jako příležitost pro vás, která má většinou velký užitek.

Krizová komunikace

Vaším cílem je tedy naštvaného zákazníka "konvertovat“ na milovníka vaší firmy, který vás dále rád doporučí. I přes to, že měl problém, vy jste ho s ním dokonale vyřešili. Byli jste úžasní a vstřícní, takže u vás nakonec rádi nakoupí znovu.

Jak na to?

  • Pokud je potřeba komunikaci při řešení problému rozvést, je vhodné jí přenést mimo Facebook, například do e-mailu.
  • I když se občas jedná o nepříjemné příspěvky, je nutné zachovat chladnout hlavu a bez jakýchkoliv dalších negativních emocí správným postupem odpovědět. Nikdy se s klienty nehádejte!
  • Rozhodně takové příspěvky ani nemažte. Laskavě odpovězte a nabídněte variantu, kde s klientem problém vyřešíte. Jakýkoliv spor na sociální síti je jako přilévat olej do ohně. Uvidíte, že při osobní komunikaci už nebude klient tak drsný jako na sociální síti, kde se může cítit silný díky anonymitě, kterou sociální sítě nabízí.

Nezapomínejte měřit

Výhodou online marketingu obecně je měřitelnost. Měřte i sociální sítě. Ptáte se jak? Měřit můžete pomocí statistik, které jsou například u Facebooku přehledné a dostupné. Pomocí těchto přehledů můžete zjistit, jak byly vaše příspěvky úspěšné, jakého docílení dosáhly a kde byste mohli svoje postavení zlepšit. Pokud dáváte do příspěvků odkazy na web, měřte i prokliky na odkazy, např. pomocí bit.ly. Pokud máte Google Analytics, tak si url adresu doplňte o údaje potřebné k měření, ještě než ji přes bit.ly zkrátíte.

A dál?

Sledujte výsledky a pečlivě je analyzujte. Poté upravujte, testujte, opět vyhodnocujte. Zkrátka neverending story, která ale má smysl :).

Jaké sociální sítě kromě Facebooku můžete využít?

  • Twitter je "blesková síť", kde můžete uvěřejňovat příspěvky, jejichž délka má maximálně 140 znaků. Můžete sem přidávat fotky a krátká videa. Příspěvky se dají doplnit o klíčová slova tzv. "hashtagy" a zvýšit tak viditelnost vašeho tweetu.
  • Pinterest je sociální síť v podobě online nástěnky, kde můžete sdílet vaše produkty z e-shopu a inspirovat vaše fanoušky k nákupu. Každé připnutí na nástěnku může odkazovat na původní webovou stránku. Pokud se uživatelům Pinterestu zalíbíte, tak si váš e-shop určitě najdou.
  • Instagram se používá zejména v mobilních telefonech. Jedná se o sdílení fotek, které si můžete pomocí filtrů oživit a vylepšit. Pro e-shopy to může být zajímavý a kreativní způsob, jak představit své zboží.
  • YouTube je nejpoužívanější síť pro ukládání videí na internetu. Ty lze pak jednoduše sdílet na sociálních sítích či webových stránkách e-shopu. Díky YouTube můžete vymyslet kreativní kampaň na vaše služby či produkty. Pokud se video uživatelům zalíbí, může dosáhnout virálního efektu.

Kde se inspirovat?

Sledujte vaši konkurenci, nejen v Čechách, ale i v zahraničí. Příklady úspěšných českých e-shopů na sociálních sítích jsou například:

Autorem článku je

Eva Illésová Eva Illésová Specialistka na sociální sítě
www.illesova.cz

Patronem tématu je

Miroslav Uďan Zakladatel Shoptet.cz
www.shoptet.cz

To chci sdílet:

 
 

Založte si zcela ZDARMA na zkoušku testovací e-shop v naší službě Shoptet.cz

Nevyplňujte toto pole:
 

Diskuze

Neváhejte se o svůj názor nebo zkušenost podělit. Zapojte se do diskuse.

 

Přidat komentář

 
Vaše jméno
Nevyplňujte toto pole:
E-mail
Zpráva
Vložením zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů

Loader

 
Průvodce úspěšného eshopaře